Poznaj naszą ofertę

Wykłady

Inspirujemy dzieci i młodzież do działania i nauki! Poprzez wykład w atrakcyjnej formie i o niezwykłej tematyce. Podczas 45- minutowej prelekcji nasi doświadczeni mówcy opowiedzą o tym jak zostać astronautą, o ciekawych zjawiskach w warunkach mikrograwitacji czy o domach w kosmosie, zarażając młodych słuchaczy pasją. Tematyka i forma wykładu dostosowana jest do grupy wiekowej słuchaczy.

Czas trwania: 45- 60 minut
Ilość uczestników: brak ograniczeń

Propozycje wykładów

Grawitacja i mikrograwitacja


Dlaczego na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej panują warunki mikrograwitacji? Co tak naprawdę pokazuje waga? Zajęcia odpowiedzą na te pytanie, wyjaśniając również czym jest grawitacja i dlaczego jest tak ważna dla zdrowia i życia człowieka. Zostaną także zaprezentowane różnorodne procesy i zjawiska fizyczne, które w warunkach mikrograwitacji zachodzą w ciekawy czy nawet zadziwiający sposób.

Zajęcia wyjaśnią czym jest grawitacja i jak ważna jest ona dla życia na Ziemi. Ponadto dzieci dowiedzą się jaka grawitacja panuje na różnych ciałach w Układzie Słonecznym i z jakimi wyzwaniami w trakcie ich eksplorowania się to wiąże - zajęcia te odpowiedzą na takie pytania jak np. "Czy dałoby się jeździć łazikiem po asteroidzie? Dlaczego astronauci na Księżycu musieliby dużo ćwiczyć?". Kolejnym tematem będzie stan mikrograwitacji - co to jest? czy to to samo co stan nieważkości? gdzie i kiedy występuję? jak radzą z nią sobie astronauci na ISS (Międzynarodowej Stacji Kosmicznej)? Zostaną także zaprezentowane przykłady zjawisk które w mikrograwitacji zachodzą w ciekawy sposób: min. gotująca się woda, formowanie się kropli cieczy, płomień, rozwijanie się korzeni i łodyg roślin w czasie wzrostu itp.


Dotknij -200 oC! Kriogenika, czyli bardzo niskie temperatury w praktyce.


Czy powietrze można ,,wypić”? Czym są ciecze kriogeniczne? Dlaczego bez nich, nie polecielibyśmy w kosmos? Czy powietrzem możemy zasilić miasto? Odpowiedzi na te, oraz wiele innych pytań dostaniemy podczas wykładu dotyczącego kriogeniki.

Wyjaśnimy czym są ciecze kriogeniczne zademonstrujemy ich wpływ przy użyciu ciekłego azotu na rzeczy codziennego użytku. Opowiemy o skraplaniu powietrza doprowadzeniu go do postaci cieczy. Zastanowimy się, gdzie wykorzystać kriogenikę (medycyna, militaria, magnesy nadprzewodzące). Pokażemy, jak można wykorzystać ciecze kriogeniczne w energetyce i czy przy ich użyciu, można zasilić całe miasto.



Jak zostać jednym z ludzi, którzy polecą na Marsa?


W przyszłości loty na Marsa być może będą tak popularne jak loty samolotem na wakacje. Do tego czasu jednak w kosmos wysyłamy tylko wysoce przeszkolonych astronautów. Dowiedz się jak zostać jednym z nich.

Podczas tego wykładu dowiemy się jak dokładnie wygląda nabór na astronautę. Jakich ludzi, o jakich umiejętnościach poszukuje agencja oraz jak wyglądają testy. Na zajęciach przeprowadzimy kilka testów sprawnościowych aby przekonać się czy wśród widowni znajdują się jacyś przyszli astronauci.

Zielone światło na wiatr


Zbudujemy elektrownię wiatrową, która da nam "zielone światło" do zrozumienia podstaw innowacyjnej energetyki opartej na wietrze!

Wyjaśnimy skąd bierze się wiatr, jak wykorzystać energię w nim drzemiącą. Następnie omówimy elementy, z których składa się elektrownia wiatrowa i zbudujemy mały model elektrowni, która będzie zasilana wiatrem wytworzonym przez wentylator. Turbina wiatrowa będzie zasilać żarówkę. Porozmawiamy o możliwych zastosowaniach elektrowni wiatrowych, wadach i zaletach. Omówimy potencjał energetyczny dla elektrowni wiatrowych w Polsce, zarówno naziemnych oraz morskich.

Architektura nie z tej Ziemi. Jak będzie wyglądał nasz dom w kosmosie?


Którą planetę z Układu Słonecznego skolonizujemy najpierw? Jak będą wyglądały miasta na Wenus, Marsie, czy Europie? Nie było lepszego czasu by planować przyszłość jako astronautka, czy astronauta, ale lepiej wiedzieć wcześniej, czy będzie się Wam wygodnie żyło w Waszym nowym domu poza Ziemią.

Agencje kosmiczne takich państw jak USA, Chiny, Rosja, czy państw Europy są zgodne, że nadszedł czas na budowę stałych baz na Księżycu i Marsie. Inżynierowie na całym świecie pracują nad koncepcjami pierwszych stacji, które będą dostosowane do warunków danego globu i przy okazji zapewnią swoim mieszkańcom dostateczną wygodę oraz potrzebne warunki do przeżycia. Młodzież nauczy się o warunkach panujących na ciałach niebieskich Układu Słonecznego, zrozumieją jakie wyzwania stawiają one dla pobytu ludzkiego oraz co oznaczają dla planowanej tam architektury. Każda planeta, w tym Ziemia, to zbiór zmiennych od których wiele zależy i z tego powodu nawet otaczającą nasz architekturę powinniśmy nazywać architekturą kosmiczną. Na innych globach możemy pozwolić sobie na inne typy konstrukcji, na pływające, bądź latające miasta, a wszystko w ramach aktualnej wiedzy z zakresu planetologii i inżynierii. Niekiedy koncepcje oddają wodze wyobraźni, ale takie koncepcje są tym bardziej cenne - inspirują i każą myśleć o nieskończonych możliwościach architektury poza Ziemią.

Czy astronomia pomogła rozpocząć naszą cywilizację?


Wiele przełomowych odkryć sprawiło, że rozpoczęła się nasza cywilizacja. Jak jednak wytłumaczyć, że najważniejsze budowle były związane z obserwacją nieba? Stonehange to neolityczny kalendarz, Wielka Piramida w Gizie wskazuje kierunki świata i dni równonocy, a Wielka Latarnia na Wyspie Faros zastępowała w nawigacji gwiazdy, kiedy niebo było zachmurzone. Czy to prawdopodobne, że nasza cywilizacja rozpoczęła się od patrzenia w gwiazdy, które wciąż nas nawołują?

Wybitny naukowiec i popularyzator nauki Carl Sagan i wiele jemu podobnych głęboko popierał koncepcję, że obserwacja nocnego nieba i wędrówka konstelacji w ciągu roku pozwoliła ludziom rozpocząć cywilizację. Odpowiednie konstelacje pomagały określić okres migracji zwierząt, wegetacji konkretnych roślin, czy po prostu nadejście zimy. Posiadając tę wiedzę dało się dopiero zacząć te rośliny uprawiać, zwierzęta udomawiać i prowadzić osiadły tryb życia. W chwili kiedy pierwszy raz w dziejach mieliśmy za dużo dobytku musieliśmy wynaleźć pismo i prostą matematykę...Na przestrzeni wieków wielkie odkrycia z dziedziny astronomii skutkowały w dramatycznych zmianach naszego stylu życia. dzięki prawom dynamiki Newtona i teorii grawitacji rozpoczęła się rewolucja przemysłowa, dzięki Einsteinowi weszliśmy w erę nowoczesnych technologii i satelitów GPS. Przykłady można mnożyć. O najważniejszych młodzież dowie się wraz z postępującymi za nimi skutkach dla naszej cywilizacji aż do odkryć najnowszych.

Dlaczego w słoneczny dzień jest cieplej?


Promieniowanie słoneczne dociera do nas 365 dni w roku, a panele fotowoltaiczne stają się nieodłącznym elementem rzeczywistości na całym świecie. Na zajęciach podejmiemy się głębszego zrozumienia natury światła, niesionej przez niego energii oraz metod jej wykorzystania.

Wyjaśnimy czym jest Słońce i zastanowimy się czym jest docierające do Ziemi światło. Przeprowadzimy doświadczenie ze skupianiem światła i uzyskaniem wysokiej temperatury w ognisku soczewki oraz rozszczepimy światło białe przy użyciu pryzmatu. Jak możemy odbierać energię pochodzącą ze Słońca i przetwarzać ją w energię użyteczną dla ludzi (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne oraz inne mniej znane koncepcje). Przeprowadzimy doświadczenie z panelem fotowoltaicznym, którym zasilimy żarówkę z energii promieniowania. Jaki jest potencjał energetyczny promieniowania słonecznego w Polsce i innych miejscach? Czy energia słoneczna jest „tania”? Czy warto namówić rodziców na pokrycie dachu panelami fotowoltaicznymi? Poruszymy także temat początku rozwoju technologii fotowoltaicznych, który miał miejsce przy okazji lotów pierwszych satelit oraz przyszłości tej dynamicznie rozwijającej się branży.

Fakty i Mity o globalnym ociepleniu.


Czy grozi nam to, że za 100 lat Polska będzie przypominała krajobrazem pustynię, z biegunów zniknie wieczna zmarzlina, a miliony ludzi będzie musiało emigrować z zatopionych wysp? A może to jedynie fatalistyczne wizje propagowane przez szalonych ekologów? Niech odpowiedzą nauka i fakty.

W oparciu o wiarygodne naukowe źródła porozmawiamy o globalnym ociepleniu. Jak zmieniał się klimat przed rewolucją przemysłową? Czy człowiek ma wpływ na zmiany klimatu czy przebiegają one niezależnie od nas, zgodnie z naturalnym rytmem życia Ziemi? Jakie gazy nazywamy cieplarnianymi i co to właściwie znaczy. Wymienimy najpopularniejsze hasła przeciwników teorii o globalnym ocieleniu i skonfrontujemy je z nauką. Jaki powinien wyglądać styl życia przeciętnego obywatela Świata, żeby nie potęgować tego efektu? Czym grozi ignorancja wobec zmian klimatu- scenariusze podnoszenia się temperatury na Ziemi, sprzężenia klimatycznego, podwyższania się poziomu wód w oceanach. Rozważania te poparte będą wykresami zmian temperatur ze stacji badawczych oraz zdjęć satelitarnych. Zaprezentowane zostaną fragmenty powszechnie dostępnego filmu „Before the Flood” w reż. Leonarda DiCaprio. Czy każdemu kto mówi o ociepleniu klimatu można zaufać? Zajęcia możemy zacząć z pojemnikiem wypełnionym wodą z lodem i wraz z uczestnikami prześledzimy zmiany poziomu cieczy wraz z upływem czasu.

Pokazy naukowe

Zajęcia polegające na prezentacji ciekawych doświadczeń przez naszych prowadzących. Widzowie będa mieć okazję na własne oczy zobaczyć chociażby powstające zjawiska fizyczne,. To niezwykle przystępna forma nauki, skupiająca uwagę zarówno młodszych jak i starszych dzieci. Prowadzący dopasują tematykę pokazu do wieku widzów..

Czas trwania: 45 minut
Ilość uczestników: brak ograniczeń

Przykładowe prezentacje


Warsztaty

Najbardziej interaktywna forma zajęć dla najmłodszych, dzieci i młodzieży. Podczas godzinnych zajęć uczestnicy będą mieć niepowtarzalną okazję skonstruować rakietę na wodę, kosmiczna windę czy mikrorobota. Słuchacze nie tylko zdobędą wiedzę o zjawiskach fizycznych, ale i rozwiną umiejętność pracy w zespole. Nasi doświadczeni warsztatowcy dopasują tematykę zajęć do wieku uczestników. Czas trwania: 45 minut Ilość uczestników: 20

Propozycje warsztatów

Jak wahadłowiec kosmiczny wracał na ziemię?

Wahadłowiec nazywany był przez pilotów "cegłą ze skrzydłami". Dowiedz się jak wyglądał jego powrót z kosmosu na ziemię.
Na wykładzie dowiemy się jak minuta po minucie wyglądał lot wahadłowca z orbity okołoziemskiej na ziemie oraz jakie funkcje pełnili komandor, pilot i inżynier misji. Zobaczymy materiały pokazujące historyczne lądowania oraz zobaczymy po co wahadłowiec w ogóle latał w kosmos.

Zbudujmy windę do nieba

Jechaliście kiedyś windą i po prostu się nudziliście? A gdybyście musieli jechać nią przez 7 dni?! Gdzie byście dojechali i jak musiałaby wyglądać kabina byście chcieli taką wycieczkę odbyć? Na takie pytania musimy sobie odpowiedzieć, kiedy mówimy o windzie kosmicznej. Czy trudno coś takiego zbudować? Spróbujmy zbudować jedną z garści nitek makaronu spaghetti.
Młodzież nauczy się o sile odśrodkowej na przykładzie technologicznej koncepcji jaką jest kosmiczna winda. Taki też będzie motyw przewodni warsztatu do budowania umiejętności pracy w zespole jakim jest Wyzwanie Piankowe. W tym wyzwaniu dzieci pracując w grupach muszą za pomocą sznurka i garści nitek makaronu spaghetti zbudować jak najwyższą wolno-stojącą konstrukcję na której zostanie umieszczona pianka typu marshmallow. Warsztat ten jest bardzo popularny wśród różnych grup społecznych i najlepiej radzą sobie z wyzwaniem architekci oraz dzieci. Najgorzej wypadają z jakiegoś powodu prawnicy...


Na fali, pod prąd!

Podobno woda i prąd w parze nie idą. Czy na pewno? Dlaczego, gdy znajdujemy się na tamie wodnej, włosy stają nam dęba? Jak dzięki zjawiskom na wodzie, można uzyskać energię elektryczną? Zajęcia warsztatowe, podczas których zbudujemy małą elektrownię wodną!
Wyjaśnimy czym są fale wodne, pływy oceaniczne i dlaczego budowane są tamy wodne. Po wstępie teoretycznym i dyskusji, przejdziemy do części praktycznej, w czasie której omówimy elementy składowe hydroelektrowni. Następnie zbudujemy prawdziwą elektrownie wodną, która będzie generować energię elektryczną, wystarczającą do rozświetlenia żarówki.

Konstrukcja rakiet na wodę

Pierwsze rakiety konstruowano w starożytnych chinach. Sprawdź czy uda Ci się zbudować rakietę z materiałach dostepnych w kazdym domu.
Na tych warsztatach dowiemy się o tym jakie prawa fizyczne rządzą rakietami. Przeprowadzimy testy stabilności aerodynamicznej oraz wykonamy strzały wykonanymi rakietami na poligonie rakietowym. Wszystko to podczas jednych warsztatów używając wyłącznie ogólno dostępnych materiałów.

Budowa mikrobota


Roboty na dobre w kroczyły w nasze życia i często nawet nie zauważamy ich istnienia. Często wyręczają nas w czynnościach domowych a czasem nawet ratują nam życia. Na zajęciach stworzymy najprostszego robota na świecie

Na tych zajęciach używając przedmiotów łatwo dostępnych w internecie lub lokalnym sklepie elektronicznym zbudujemy mikrobota. Dowiemy się czym jest obwód elektryczny oraz nauczymy się czytać i pisać proste diagramy elektryczne. Po zajęciach każdy będzie mógł skonstruowanego przez siebie robota wziąć do domu.

Egg drop challenge


Czy wiesz co wspólnego mają jajka z łazikami Marsjańskimi? Przekonaj się na tych warsztatach.

Na tych zajęciach dowiemy się co powoduje, że jajka zrzucone z wysokości pękają oraz jak temu zapobiec. Dowiemy się również jak działają systemy lądownika łazików Marsjańskich.

Ciepło, zimno.


Posługując się na co dzień "stopniami Celsjusza" oraz pojęciem temperatury nie zawsze dokładnie rozumiemy co się pod nimi kryje. To samo dotyczy "ciepła", "zimna", czy też nazywania pewnych materiałów izolatorami, a innych przewodnikami. Razem wejdziemy w świat tych pojęć i wyjaśnimy je w przystępny sposób.

Odpowiemy na pytanie, co to jest energia cieplna i temperatura? Gdzie zaczyna się i kończy skala temperatur? Jak można generować ciepło i „zimno” oraz w jaki sposób je transportować, czyli przedstawienie czynników chłodniczych oraz grzewczych. Przeprowadzimy eksperymenty z materiałami o różnym współczynniku przewodzenia ciepła i empirycznie dowiemy się jak współczynnik ten wpływa na odczuwanie temperatury. W jaki sposób na co dzień korzystamy z izolatorów, a w jaki z przewodników (budownictwo, ubrania, układy chłodzenia, termos). Podgrzejemy substancje o różnym cieple właściwym i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie czym ono w zasadzie jest i jak duże jest ciepło właściwe wody. Przeprowadzimy zaskakujący eksperyment z mieszaniną eutektyczną (sól + lód), która po zmieszaniu wyraźnie obniża swoją temperaturę. W końcu porozmawiamy o maksymalnych i minimalnych temperaturach, których możemy doświadczyć na Ziemi i w kosmosie.

Cennik